Wie is verantwoordelijk voor de auto?

Verzekering vragen

Eigen Risico Bovenhoofdse schade

Bij bovenhoofdse schade is er een uitzondering, het Eigen Risico is daarbij € 1500,-, en niet te verlagen. Schade boven 1,90 meter wordt gezien als bovenhoofdse schade en komt vaker bij bestelauto’s voor. Laat je goed informeren naar de hoogte van de auto zodat je bijvoorbeeld met een gerust hart onder een viaduct kan rijden.

Hoe zijn de auto’s verzekerd?

De huurauto’s van INQAR zijn WA verzekerd + Casco. Alle schade veroorzaakt door de huurder is gedekt. Er geldt wel een eigen risico; een bepaald bedrag van het schadeherstel zal door de huurder betaald worden. Voor meer uitleg over eigen risico klik je hier. Naast de dekking van de auto is het bij ons standaard dat er een inzittendenverzekering is.

Mogen er ook anderen met de auto rijden?

Ja, er mogen anderen met de huurauto rijden maar zij moeten wel aangemeld zijn. Om de extra bestuurders aan te melden zullen ze ook op het contract geplaatst worden en daarop hun handtekening zetten, zij worden niet gezien als medehuurders. Daarnaast moeten ze een geldig rijbewijs meenemen. Het is de huurder verboden om de auto door anderen dan de aangemelde bestuurders te laten besturen. Indien er niet aangemelde personen de auto besturen zal in het geval van schade het volledige bedrag op de huurder verhaald worden. Het eigen risico vervalt in dat geval.

Wie is verantwoordelijk voor de auto?

Degene die het huurcontract op zijn naam en ondertekend heeft is verantwoordelijk voor de auto in de huurperiode. Dat betekent dat schades maar ook bekeuringen verrekend worden met de contractant.

Wat is het Eigen Risico en hoe hoog is die?

Het Eigen Risico bij een autoverzekering is het gedeelte van de schade dat je zelf moet betalen. Bij INQAR autoverhuur is dit bij personenauto's standaard € 750,- per schade en bij bestelauto's € 1000,- per schade. Je kan dit bedrag bij een personenauto voor € 9,- per dag verlagen naar € 250,- en bij bestelauto's voor € 12,- per dag naar € 350,-. Je betaalt per schade aan de huurauto nooit meer dan het Eigen Risico.

Betaling vragen

Op welke manieren kan ik de huurauto betalen?

De huur kan betaald worden via PIN of creditcard. Contant is niet mogelijk.

Wanneer ontvang ik de borg weer terug?

Heeft de auto in jouw huurperiode geen schade gekregen dan zal doorgaans de borg binnen 24 uur weer op de rekening staan waarvan het betaald is. Mocht er wel schade zijn ontstaan dan zal er schadeherstel- traject gestart worden. Komen de kosten per schade hoger uit dan het Eigen Risico dan is het goed te weten dat je bij normaal gedrag nooit meer dan het Eigen Risico betaalt. Mocht het schadeherstel lager uitkomen dan het Eigen Risico dan zal het resterende bedrag naar je overgemaakt worden. Het afhandelen van een schadetraject kan meerdere weken duren.

Wat betaal ik aan INQAR voordat ik de auto meekrijg?

Als je de auto komt ophalen dan betaal je aan de balie via PIN of Creditcard de volgende bedragen (contant niet mogelijk):

  • De borg. Deze is zo hoog als het Eigen Risico
  • De huur van de auto en de eventuele meerkilometers
  • Eventueel de verlaging van het Eigen Risico
  • De huur van eventuele extra’s

Voorbeeld: Je wilt de A-klasse Promo voor 2 dagen huren waarbij je 400 kilometer verwacht te rijden. Daarnaast verlaag je het Eigen Risico en huur je als extra een kinderzitje.

Huurauto 2 dagen: 2 x € 25,- =                     € 50,-

Huur kinderzitje 2 dagen: 2 x € 5,- =             € 10,-

Verlaging Eigen Risico: 2 x € 9,- =                € 18,-

Borg:                                                             € 350,-

Meerkilometers:
100km per dag vrij x 2 = 200km vrij.
400-200 = 200 km x € 0.14 =                      € 28,-

Totaal betaal je                               € 456,-

Wat is een borgsom, hoe hoog is het en waarom betaal ik die?

Autorijden brengt risico’s met zich mee, een ongeluk zit in een klein hoekje. Schades zullen hersteld moeten worden en gelukkig is een INQAR huurauto goed verzekerd. Maar net als bij de meeste verzekeringen geldt er een Eigen Risico waarbij het eerste deel van de kosten gedragen wordt door de verzekerde. Mocht de auto helaas schade krijgen in de periode dat jij de auto huurt dan zal het Eigen Risico op jou verhaald worden.  Je betaalt de borg als zekerheid voor de betaling van het Eigen Risico. Bij INQAR is deze standaard  € 750,- bij personenauto's en kan je voor € 9,- per dag verlagen naar € 250,-. Voor een bestelauto gaat dit naar € 350,- door een betaling van € 12,- per dag. De hoogte van de borg is gelijk aan het Eigen Risico + de huursom.

Lees hier alles over borg

Huurvragen

Huren bij INQAR in Coronatijd, kan dat en hoe gaat dat?

Allereerst: al onze vestigingen zijn gewoon geopend zoals u van ons gewend bent. Als leverancier van flexibele mobiliteit zijn wij nog steeds van toegevoegde waarde . Denk maar aan alle extra busjes die worden ingezet voor de pakketdiensten of aan reizigers die het openbaar vervoer willen mijden en in plaats daarvan een huurauto gebruiken.

 

Uiteraard zijn op alle vestigingen alle noodzakelijke acties ondernomen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. De landelijke richtlijnen van het RIVM vormen het uitgangspunt van alle voorzorgsmaatregelen, de gezondheid van onze klanten en medewerkers staat daarbij centraal.

 

Zo wordt er extra aandacht besteed aan de hygiëne in de vestiging en aan de balie en worden onze huurauto’s extra goed schoongemaakt. Als klant vragen wij u om te allen tijde in de vestiging een mondkapje te dragen, met pin of creditcard te betalen en als het druk is aan de balie afstand te bewaren of desnoods even buiten te wachten.

Hebben jullie ook winterbanden?

Wij hebben ook winterbanden, deze verhuren wij echter alleen bij onze huurauto's.  Vraag onze verhuuradviseurs voor welke auto's wij deze service standaard beschikbaar hebben. Daarnaast kunnen wij alle auto’s op winterbanden leveren op basis van minimale huur van 7 dagen.


Lees hier alles over winterbanden

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Mocht je vraag gaan over een reservering of auto gerelateerd dan kan je beste de vestiging bellen waar je de auto hebt gehuurd. Zie hier onze vestigingen.

Hoe kan ik mijn reservering aanvraag annuleren?

Een annulering kan je doorgeven aan de vestiging waar je de auto gereserveerd hebt. Het telefoonnummer en emailadres vind je in de bevestigingsmail. We vragen je wel met ons rekening te houden en de annulering meer dan twee werkdagen voor de huurperiode door te geven. Zo kunnen we de auto die voor jouw huurperiode gereserveerd is opnieuw aanbieden en hopen we geen inkomsten te missen. Bij een annulering binnen 2 werkdagen factureren we 50% van de huurkosten aan je door.

Hoe lang duurt een huurdag?

Een huurdag staat voor 24 uur. We kunnen begrijpen dat door onvoorziene omstandigheden je niet op tijd kan zijn. Je krijgt van INQAR een half uur uitlooptijd. We vragen je wel bij vertraging de vestiging via de telefoon te informeren. Mocht je na dit half uur de auto terugbrengen dan wordt er een extra huurdag berekend.

Hoe reserveer ik mijn huurauto?

Online kan je reserveren via www.inqar.nl. Verder kan je reserveren door te mailen of te bellen met de vestiging van jouw keuze. Natuurlijk mag je bij de vestiging langs gaan, let dan wel op dat je niet altijd per direct een auto kan huren.

Ik ben niet tevreden en wil een opmerking en/of klacht indienen.

Het spijt ons te horen dat het huren van een auto bij INQAR niet naar tevredenheid is verlopen. Graag ontvangen we jouw klacht om deze op te lossen en/of hiermee onze dienstverlening te verbeteren. Via deze link kom je bij ons contactformulier, na ontvangst komen wij er uiterlijk binnen 48 uur bij jou op terug.

Ik heb geen Nederlands rijbewijs maar een buitenlandse, is dit een probleem?

Wij gaan akkoord met een buitenlands rijbewijs als deze in het Latijnse alfabet opgesteld is zodat een medewerker duidelijk uit het document de persoonsgegevens en geldigheid kan opmaken en daarmee controleren.

Ik heb per ongeluk verkeerde brandstof getankt. Hoe nu verder?

Allereerst is het de bedoeling absoluut niet te gaan rijden om motorschade te voorkomen. Uiteraard word je door ons geholpen, echter alle kosten die hier uit voortkomen worden aan je doorberekend, omdat dit niet onder een extra verzekering valt.

Kan ik de auto buiten openingstijden terugbrengen?

Ja, dat mag (indien mogelijk). Je blijft echter wel verantwoordelijk tot de volgende ochtend. De sleutel kun je deponeren in de sleutelkluis, vraag aan de vestiging waar deze zit (indien beschikbaar). Omdat wij de auto niet direct kunnen controleren, blijf je verantwoordelijk voor schade en/of diefstal tot 2 uur na openingstijd. Je accepteert in dat geval ook dat wij de auto de volgende ochtend zonder jou op schades controleren.

Wij maken daarna de rekening en sturen die naar je op. Dezelfde dag storten wij het restant van de borg op je rekening terug. Het is dus niet noodzakelijk dat je daarna nog langs komt voor de afhandeling.

Krijg ik de auto met een volle tank brandstof?

Als je de auto ophaalt zal de tank vol zijn. We verwachten dat deze bij inlevering van de auto ook weer vol is. Mocht dit niet het geval zijn dan zal de vestiging dit voor je doen, voor deze handeling zullen kosten doorbelast worden. De handlingkosten voor het aftanken en de kosten van de brandstof zullen verrekend worden met de borg. Vraag de vestiging waar het dichtstbijzijnde tankstation is.

Mag er in de auto's gerookt worden?

In de huurauto mag niet gerookt worden, ook niet met het raam open. De geur van rook blijft lang in een auto hangen. Mocht je toch in de auto gerookt hebben dan worden er schoonmaakkosten à € 100,- in rekening gebracht. 

Mag ik met de huurauto naar het buitenland?

Ja, in principe mag je met een huurauto van INQAR naar het buitenland. De auto is verzekerd in de landen die op de groene verzekeringskaart staan, je mag niet in andere landen dan deze reizen. Voordat je naar het buitenland reist moet je wel aan de vestiging waar je de auto gehuurd hebt doorgeven welke landen je bezoekt.

Met wie kan ik het beste contact opnemen met vragen over mijn reservering?

Vragen over je reservering kan je het beste aan de betreffende vestiging stellen waar je de auto huurt. Voor contactgegevens van INQAR vestigingen klik je hier.

Kan ik een specifiek type auto huren?

We bieden de auto’s per huurklasse aan, gebaseerd op het formaat van de auto. Omdat onze huurvloot qua samenstelling regelmatig wijzigt, kunnen we geen afspraken maken over welke type auto geleverd gaat worden. Je kan natuurlijk altijd even bellen met de vestiging waar je wilt huren om te vragen welke auto’s ze beschikbaar hebben.

Moet ik de auto schoon inleveren en worden er anders schoonmaakkosten berekend

De auto mag uiteraard schoon worden ingeleverd, maar dit hoeft niet. Wel worden schoonmaakkosten in rekening gebracht als de auto meer vies is dan bij normaal en redelijk gebruik verwacht mag worden.

Waarom betaal ik meer-km's ?

Onze tarieven zijn gebaseerd op 100 vrije kilometers per dag. Mocht je meer rijden dan worden de meer gereden kilometers afgerekend tegen een vaste kilometerprijs. De hoogte hiervan is afhankelijk van het type huurauto en kunt u terugvinden in de reservering. 

Wat gebeurt er als ik een bekeuring heb gekregen?

De bekeuring of beschikking wordt in 1e instantie naar ons gestuurd. In veel gevallen sturen wij een bezwaarschrift met de gegevens van de huurder/bestuurders, waarna het CJIB de beschikking naar die persoon stuurt. Je krijgt van ons een factuur van € 9,50 administratiekosten. In de overige gevallen wordt het boetebedrag aan je doorbelast met een verhoging van € 9,50 administratiekosten.

Wat is wel en niet inbegrepen bij het huren van een auto?

Het huurtarief is inclusief btw, verzekering met standaard eigen risico en het rijden van het vrije aantal kilometers dat aangegeven is. Niet inbegrepen zijn de brandstofkosten, verlaging van het eigen risicobedrag en gekozen extra’s.

Wat moet ik meenemen als ik de auto kom halen?

Aan de balie bij een INQAR vestiging zal je de volgende documenten moeten overleggen

  • Geldig rijbewijs
  • Geldig ID-kaart of paspoort
  • Adres legitimatie door een recent bankafschrift of een recente brief van een overheidsinstelling
  • Pinpas voor de borg en huurkosten

Van de identificatiedocumenten zullen kopieën gemaakt worden. INQAR behoudt het recht om de gegevens te controleren.

Wat moet je doen bij pech, schade of diefstal?

Bij schade:

Een ongeluk zit in een klein hoekje, ontzettend balen dat dit jou is overkomen. Probeer na de eerste schrik rustig te blijven en op een veilige plek te gaan staan. Belangrijk is om het schadeformulier zo compleet mogelijk in te vullen. Gegevens over de autoverzekering vind je op de meegeleverde groene kaart. Is er een andere partij bij betrokken dan moeten jullie het samen invullen en ondertekenen. Het schadeformulier en de groene kaart vind je in het dashboardkastje. Als het mogelijk is maak dan foto’s van de situatie en de schades. Stel zo snel mogelijk de verhuurvestiging op de hoogte.


Samengevat:

  • Blijf rustig en ga veilig staan
  • Vul het schadeformulier in, gegevens over de autoverzekering vind je op de groene kaart. Als er een andere partij bij betrokken is moeten jullie samen het invullen en ondertekenen.
  • Maak foto’s van de situatie en de schades
  • Stel de verhuurvestiging op de hoogte
  • Neem eventueel contact op met de politie
  • Lever het schadeformulier bij de vestiging in.

 

Bij pech:

Wat vervelend dat je autopech hebt. Bel binnen openingstijden met de vestiging waar je de auto gehuurd hebt. Als het buiten de openingstijden gebeurt bel dan met de pechhulpservice, het nummer vind je in het informatieboekje in de auto. Heb je geen haast? Wacht dan tot de volgende dag en bel de vestiging waar je de auto huurt. We proberen je dan weer zo snel mogelijk mobiel te krijgen.

Wat zijn de openingstijden?

De openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 17:30. Kijk op de vestigingspagina voor de weekend- en feestdagen. Mocht je vragen hebben omtrent de openingstijden neem dan contact op met de vestiging.

Welke voorwaarden hanteert INQAR?

Alle INQAR vestigingen zijn aangesloten bij de BOVAG en hanteren de voorwaarden die door haar zijn opgesteld. 


Bekijk hier onze voorwaarden

Zijn de huurauto's altijd en direct beschikbaar?

Na het online reserveren zal INQAR de reservering omzetten in een boeking. Er wordt gekeken of de door jou geselecteerde huurklasse in de gevraagde periode beschikbaar is. Wij streven ernaar om dit tijdens openingstijden binnen 2 uur te doen. De reservering is pas een boeking als INQAR dit aan je bevestigd heeft. Wij garanderen alleen een huurklasse, geen merk en type, maar proberen dit wel te verzorgen.

Kan ik een auto huren als ik 18 jaar ben?

Bij INQAR mag je een auto huren vanaf het moment dat je 1 jaar een rijbewijs hebt. Het Eigen Risico kan tot de leeftijd van 24 jaar niet verlaagd worden. Meer uitleg over het Eigen Risico vind je hier.